Powered By Blogger

Wednesday 18 June 2014

Tasik Baikal - Tasik Paling Dalam Dan Terindah Dunia

Keindahan Tasik Baikal di musim sejuk. Lake Baikal yang cantik dan tasik yang jelas terletak di selatan wilayah Rusia Siberia, di antara Wilayah Irkutsk di barat laut dan Republik Buryat ke tenggara. Lake Baikal adalah tasik air tawar yang paling besar sekali di dunia, yang mengandungi kira-kira 20% daripada air beku di permukaan di dunia. Ia juga adalah antara yang paling jelas dari semua tasik, dan dianggap sebagai tasik yang tertua di dunia pada 25 juta tahun.

Diberikan nama samaran "The Pearl of Siberia", tasik Baikal di Rusia mempunyai kedalaman dan kejelasan air yang luar biasa. Selain daripada kecantikan, Lake Baikal adalah satu perlima jumlah air tawar di dunia yang belum tercemar.

Lake Baikal adalah Raja semua tasik di Bumi: ia adalah yang paling dalam, yang tertua, yang paling jelas, paling bersih, ia mempunyai tahap tertinggi biodiversiti dan jumlah terbesar air tawar di dunia.

Pada tahun 1996 Lake Baikal telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO.
Lake Baikal adalah tasik gergasi di ketinggian 445 masl. Bentuk memanjang seperti pisang, dengan kedalaman 1,637 meter dan panjang 636 kilometer. Dan juga menjadikan ia tasik paling dalam dan yang tertua di dunia, bekas satu perlima jumlah air tawar di dunia yang belum tercemar, dan 80% daripada rizab air tawar di Rusia.

Pada musim sejuk semua air dalam Baikal Lake bertukar menjadi ais. Lake Baikal dilindungi lapisan pemandangan ais telah menarik orang ramai untuk melihatnya. Pemandangan indah tasik Baikal dilihat di musim sejuk. Anda boleh berjalan kaki di tasik Baikal yang telah menjadi beku.


No comments:

Post a Comment