Powered By Blogger

Tuesday 17 June 2014

Sejarah Ukiran 4 Wajah Presiden Amerika Syarikat

Diselenggara oleh  Perkhidmatan Taman Negara Amerika Syarikat, Gunung Rushmore National Memorial telah menjadi satu destinasi pelancongan yang penting di Amerika Syarikat. Setiap tahun,
3 juta pelancong mengunjungi Menda Tangi .

Mt. Rushmore National Memorial adalah raut wajah empat Presiden Amerika Syarikat yang di ukir di tebing gunung, yang terletak berhampiran Keystone, di Black Hills di South Dakota. Presiden yang digambarkan adalah: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore "Teddy" Roosevelt dan Abraham Lincoln. Keempat-empat Presiden telah dipilih untuk mewakili penubuhan, pertumbuhan dan pemeliharaan Amerika Syarikat. Kerja-kerja ini telah direka oleh pengukir John Gutzon Borglum (25 Mac 1871 - 6 Mac 1941).

Pembinaan Mt. Rushmore: tugu tersebut telah diukir oleh Borglum dan kira-kira 400 pekerja . Pembinaan bermula pada 10 Ogos 1927 (Presiden Coolidge menghadiri dedikasi pada hari itu). Pembiayaan disediakan oleh derma swasta dan Kerajaan Persekutuan.

Sculpting itu dilakukan dengan terlebih dahulu letupan batu dengan dinamit. Pekerja kemudian duduk di gantung "kerusi swing," dan digunakan jackhammers, latihan, tukul, dan alat-alat lain untuk melakukan kerja-kerja kemasan. Cuaca buruk dan kekurangan dana perlahan kerja; walaupun ia mengambil masa 14 tahun untuk menyiapkan projek itu, kerja-kerja yang telah dilakukan untuk hanya kira-kira 6 tahun.
Selepas kematian Borglum itu, tidak lama sebelum arca itu telah disiapkan,setelah selesai, patung gergasi telah diselia oleh anaknya, Lincoln Borglum. Monumen ini telah siap pada tahun 1941 (selepas kematian Borglum ini).



No comments:

Post a Comment