Powered By Blogger

Wednesday 18 June 2014

Blue Lake Adalah Tasik Paling Jernih Di Dunia

Tasik paling jernih di Dunia - Tasik Biru, New Zealand. Blue Lake adalah tasik air tawar kecil di Taman Negara Nelson Lakes, New Zealand. Dalam satu kajian yang dijalankan pada tahun 2011, penyelidik di Institut Penyelidikan Air dan Atmosfera (Niwa) telah mendapati bahawa tasik ini kejelasan visual melampau sehingga 80 meter, yang dianggap hampir sebagai "optik jelas" sebagai air suling. Berbanding 63 meter yang diukur untuk Te Waikoropupu Springs, pemegang rekod sebelumnya.

Blue Lake dicirikan oleh warna biru-ungu dilihat hanya di perairan semulajadi yang sangat jelas. Blue Lake terkenal dengan air yang jernih, dengan sehingga penglihatan 80m menjadikannya air paling jernih di dunia, menurut Niwa

"Ia adalah sangat luar biasa dalam suasana geologi dan hidrologi, yang merupakan air dari musim bunga dari negara jiran glasier Lake Constance. Hampir semua zarah digantung kelihatan ditapis dari air kerana ia melalui serpihan tanah runtuh yang membentuk empangan antara kedua-dua tasik -. Yang mungkin menyumbang untuk kejelasan melampau visual "kata Niwa.

Niwa akuatik optik pakar Rob Davies-Colley berkata ia adalah sangat signifikan bahawa kejelasan air dalam tasik itu dekat dengan air tulen.



No comments:

Post a Comment